Oscar tippmix

 2009.02.21. 20:01

Mivel ma lesz hajnali kettőkor a 81. puccparádé, gondoltam én is beállok a sorba és idebiggyesztek egy szerintem-ki-nyer-listát, hátha most az egyszer bejön és holnap majd üvölthetek itt (a lottó ötös helyett) hogy naugye én megmondtam. Az idei jelöltekkel elég jól állok, úgy a 70%-át láttam. Sajnos a minőség olyan amilyen, de ezen kár fanyalogni, 1995 óta úgyis csak egyre gyengébb a mezőny.

Szóval ki nyer ma a képernyőn? Akit áthúzok az nem. Hátulról kezdem, mert akkor senki nem olvassa végig : D

1. Legjobb animáció film

Bolt
Kung-Fu Panda

Wall-E

Bár ebből a háromból szerintem mindegyik gyenge volt, de engem leszámítva a Wall-E-t mindenki szerette, úgyhogy ez lesz a befutó.

2. Visual Effects

Benjamin Button
Dark Knight
Iron Man

A Benjaminban még visual se volt, nemhogy effekt. A hajós jelenetnél én szégyelltem magam a visual supervisor helyett (ha volt ilyen egyáltalán). Hiába volt jobb a Dark Knight, vizuálban az Iron Man volt erősebb. Csakhogy az Akadémia nem így gondolkodik, ráadásul az Iron Man-t csak két kategóriában jelölték, míg a Dark Knight-ot csillióban.

3. Legjobb hangvágás

Dark Knight
Iron Man
Slumdog Millionaire
Wall-E
Wanted

Ebben kivételesen a Wanted jobb volt, de nem szoktak minden kategóriában mást díjazni, úgyhogy ez van. Azért itt az Iron Man talán még esélyes. (de inkább csak nálam)

4. Legjobb hang

Benjamin Button
Dark Knight
Slumdog Millionaire
Wall-E
Wanted

Dettó, mint az előző, pedig a Wanted...

5. Legjobb betétdal

Slumdog (Jai Ho)
Slumdog (O Saya)

Wall-E (Down to Earth)

A Slumdog Millionaire számaira nem emlékszem, de a Peter Gabriel/Thomas Newman féle merényletre igen. Sajnos az Akadémia nem szereti az olyan dalokat, ami nem angolul van. Így megy ez.

6. Legjobb filmzene

Alexandre Desplat (Benjamin Button)
James Newton Howard (Defiance)
Danny Elfman (Milk)
A.R. Rahman (Slumdog)
Thomas Newman (Wall-E)

Thomas Newman-t nem szeretik Hollywoodban, Danny Elfmant szintén nem (pedig jók). James Newtont Howardért sem rajonganak, pláne ha megnézitek, hogy szegénynek már 7 jelölése van, szobor meg egy szál sem. Viszont azt hallottam az idei gála egy kicsit rendhagyó lesz, úgyhogy szerintem idén adnak végre a zseniális mesemondónak egy díjat.

7. Legjobb smink

Greg Cannom (Benjamin Button)
John Caglione Jr., Conor O'Sullivan (Dark Knight)
Mike Elizalde, Thomas Floutz (Hellboy II)

A Benjamin Button mindenkit el fog altatni, pedig a Hellboy II mérföldekkel jobb a sminkben, gondolom nem kérdés, hogy miért. Ja, hogy Brad Pittet össze-vissza átmaszkírozták. És? Inkább a forgatókönyvön dolgoztak volna.

8. Legjobb kosztüm

Catherine Martin (Australia)
Jacqueline West (Benjamin Button)
Michael O'Connor (The Duchess)
Danny Glicker (Milk)
Albert Wolsky (Revolutionary Road)

Catherine Martin nem fog kapni díjat, mert neki már van kettő is. Ráadásul mindkettőt Baz Luhrmann-filmért kapta. A többiek viszonylag újak még a jelölések tekintetében, de úgy gondolom, hogy Jacqueline West fogja kapni. A Benjamin Button bármilyen bűnrossz, ennél a kategóriánál érzem először, hogy igazuk lenne.

9. Legjobb díszlet

James J. Murakami, Gary Fettis (Changeling)
Donald Graham Burt, Victor J. Zolfo (Benjamin Button)
Nathan Crowley, Peter Lando (Dark Knight)
Michael Carlin, Rebecca Alleway (Duchess)
Kristi Zea, Debra Schutt (Revolutionary Road)

A Changeling-t és a Duchess-t nem láttam még, úgyhogy itt csak tippelni és okoskodni tudok. A Revolutionary Road díszletei kimerülnek egy iroda és egy ház berendezésében, aminél még egy Michael Palin dokufilmben is jobban megerőltetik magukat. A Dark Knightban nem emlékszem grandiózus díszletekre (kivéve a járművek és néhány apróság), de ez nem is baj, mert pont ettől lett ilyen életszerű. A Benjamin Button már megint gyanús a sok helyszín miatt. Kár, hogy az egész film a koncepció hiánya miatt nem áll össze képileg, de az igazság nem ideát van.

10. Legjobb vágás

Angus Wall, Kirk Baxter (Benjamin Button)
Lee Smith (Dark Knight)
Daniel P. Hanley, Mike Hill (Frost/Nixon)
Elliot Graham (Milk)
Chris Dickens (Slumdog Millionaire)

Na itt nehéz lesz igazságot tenni, bár a Milket nem láttam. A Frost/Nixon párosa szerintem zseniális, a vágás nemkülönben. Nem tudom mi lehetett Ron Howard koncepciója, de biztos meg volt elégedve.

David Fincher nem tudom hol volt, de nem azon a forgatáson az biztos, mintha nem is ő lenne a rendező. Azon kívül Angus Wall olyan ismeretlen, mint Kiskunmajsa Hollywoodban, Kirk Baxterről meg ne is beszéljünk azzal a kettő darab filmjével, amit eddig életében vágott. Persze ettől még lehet valaki jó, de most erről szó sincs.

A Slumdog vágója, Chris Dickens szerintem maga is meglepődött, hogy egyáltalán jelölték, nem is értem.

A Dark Knightos Lee Smith-nek ez már a második jelölése. Ő lesz a befutó, tekintve, hogy Mike Hilléknek az Apollo 13-ért már van egy díjuk. Pedig most is ők voltak a jobbak...

11. Legjobb operatőr

Tom Stern (Changeling)
Claudio Miranda (Benjamin Button)
Wally Pfister (Dark Knight)
Roger Deakins, Chris Menges (The Reader)

Anthony Dod Mantle (Slumdog Millionaire)

Tom Stern Eastwood házi operatőrje, de mivel a Changelinget nem volt alkalmam megtekinteni, így egyelőre fekete lyuk marad.

Claudio Miranda pedig Fincher házi kamerása. Kár hogy a Benjamin Buttonben annyi spontán kép van, mint lakatlan szigeten a tömegverekedés. Hiába a sok szép totál, minden pillanatában érezni rajta az izzadságos Oscar díjra törekvést, egy fényképezésnek pedig ez a halála. Remélem ezt az Akadémia is észreveszi, de félek, hogy nem.

Wally Pfister szerintem nem egy nagy szám, de rosszat sem tudok róla mondani. A Dark Knightot szépen megoldotta. Sok egyedi fahrt és krán (hát igen, amikor 185 millió van egy filmre) és persze némi kézikamera, de azért a plánok se rosszak. Nem korszakalkotó, de korrekt.

Roger Deakins és Chris Menges viszont zseniális. A film is. Arról nem is beszélve, hogy Deakinsnek (Kundun, Fargo, Remény rabjai) 7 jelölésből eddig semmi. Mengesnek már van két szobra, de simán elférne ott egy harmadik is. Ők megérdemelnék, de ez sajnos nem így megy.

Aztán itt van még Anthony Dod Mantle, aki Lars von Trier és Danny Boyle kedvence, nem is csodálom. A Slumdog Millionaire fényképezése első osztályú. Sok a kézikamera, de nem érzem zavarónak, jók a megközelítések, nem szűrőzik sokat, mégis jók a hangulatváltások. Egyszóval 10 pontos.

Nehéz egy ilyen erős mezőnyben bármit jósolni, de én valamiért a Slumdog Millionaire-re tippelek, hiába szeretem jobban egy hajszállal Deakinséket.

12. Legjobb adaptált forgatókönyv

Eric Roth, Robin Swicord (Benjamin Button)
John Patrick Shanley (Doubt)
Peter Morgan (Frost/Nixon)
David Hare (The Reader)

Simon Beaufoy (Slumdog Millionaire)

A Benjamin sztorija egy novella alapján írodott szerintem teljesen feleslegesen, mivel a novella lényege pont a rövidségében rejlik. Így az eredeti koncepciót teljesen kiirtották, ezen kívül nem működnek a párbeszédek, egyszerűen bűnrossz. Eric Roth már kapott egy Oscart a Forrest Gumpért (1994), azon kívül az Akadémia nem szereti az ilyen jellegű irreális történeteket, úgyhogy szerintem nem kap díjat a film.

Shanley a Holdkórosokért (megjegyzem 1988 már jó régen volt) szintén kapott már egyet, viszont a Doubtot nem láttam, úgyhogy ő most kiesik a szórásból.

Peter Morgannek ez már a második jelölése, a Frost/Nixon pedig Oscarért kiált. Mindig is úgy gondoltam egy film a forgatókönyvön egyből elvérzik, itt pedig minden a helyén van. Nem akar mindent egyszerre és ezt nagyon jól teszi. Elegáns és következetes.

David Hare-nek is ez a második jelölése, az elsőt még az Órákért gyűjtötte be. A The Reader erőssége nem a sztoriban rejlik, de ez nem az ő hibája. Kate Winslet ebben a filmben szárnyal, de nem hiszem, hogy ez a forgatókönyv miatt van.

Simon Beaufoy-nak ugyancsak ez a második jelölése. Nekem nem tetszett a film (gyanítom, hogy a forgatókönyv is erősen közrejátszott), viszont Hollywood meg odáig van érte. Sajnos ő fogja kapni.

13. Legjobb eredeti forgatókönyv

Courtney Hunt (Frozen River)
Mike Leigh (Happy-Go-Lucky)
Martin McDonagh (In Bruges aka Erőszakik)
Dustin Lance Black (Milk)
Andrew Stanton, Pete Docter, Jim Reardon (Wall-E)

Itt nem nyilatkozom, mivel az utolsót kivéve egyiket sem láttam. Ez van srácok. Tipp azért van.

14. Legjobb rendező

Danny Boyle (Slumdog Millionaire)
Stephen Daldry (The Reader)
David Fincher (Benjamin Button)
Ron Howard (Frost/Nixon)
Gus Van Sant (Milk)

Elég erős e mezőny (tisztára mintha a Flintstones-ból idéztem volna ; )

Na ez már kemény dió. A Milket ugyan nem láttam, de Gus Van Sant azért mindig jó, úgyhogy valószínű idén sem tévesztett. Finchert hagyjuk, már a jelölés is felháborító. The Reader és a Frost/Nixon zseniális film. Pedig Daldry-t sosem tartottam igazán nagynak, Ron Howardot már inkább. Danny Boyle meg sosem lesz a kedvencem, viszont a mostani filmjét meg imádták a kritikusok. Ő lesz a befutó.

15. Legjobb női mellékszereplő

És elérkeztünk a legfontosabb kategóriákhoz. Itt tud a legkevésbé objektív maradni az ember, nem irigylem az Filmakadémiát.

Amy Adams (Doubt)
Penélope Cruz (Vicky Cristina Barcelona)
Viola Davis (Doubt)
Taraji P. Henson (Benjamin Button)
Marisa Tomei (The Wrestler)

Se Viola Davist, se Amy Adamsot nem láttam a Doubtban, így itt megint csökken a pontos ítélet esélye. Penélop Cruz jó volt Woody bácsi filmjében, de azért az Oscar-jelölés szerintem túlzás. Taraji P Henson annyira súlytalan volt, hogy arra sem emlékszem melyik karaktert alakította. Bár ez inkább a rendező hibája, úgyhogy nem bántom. Marisa Tomei nem fog nyerni, mert neki már van egy szobra. Amy Adamsnek viszont Oscar-gyanús feje van, így rá tippelek : )

16. Legjobb férfi mellékszereplő

Josh Brolin (Milk)
Robert Downey Jr. (Tropic Thunder)
Philip Seymour Hoffman (Doubt)

Heath Ledger (Dark Knight)
Michael Shannon (Revolutionary Road)

A Doubt is a Milk kapásból kiesik, de nem is baj, mert az Akadémia idén is megmutatja, hogy nagy szíve van és most 81 év alatt másodszor is ki fognak osztani egy posztumusz Oscar-díjat, méghozzá Heath Ledgernek. Megmondom őszintén meg is érdemelné, mivel a Sötét Lovagban finoman szólva is kibaszottul zseniális volt. De ettől még...

Oscart Robert Downey Jr-nak!! :D

17. Legjobb női főszereplő

Anne Hathaway (Rachel Getting Married)
Angelina Jolie (Changeling)
Melissa Leo (Frozen River)
Meryl Streep (Doubt)

Kate Winslet (The Reader)

Ez sajnos megint szinte teljesen tipp-mix lesz, mivel egyedül Kate Winsletet láttam a The Reader-ben. Lehet, hogy nem is baj, mert ő legalább jó volt. Úgyhogy én rá tippelek, főleg, hogy már van 6 (!!) jelölése, és meg is érdemelné. Egyedül azért izgulok, nehogy Meryl Streep kapja, már a gondolattól is beteg vagyok.

18. Legjobb férfi főszereplő

Richard Jenkins (The Visitor)
Frank Langella (Frost/Nixon)
Sean Penn (Milk)
Brad Pitt (Benjamin Button)

Mickey Rourke (The Wrestler)

Ha olvassa ezt a blogot egyáltalán valaki, akkor ezután már biztosan nem fogja. :] Mickey Rourke nem sokat tett hozzá a Wrestlerhez, hiába van mindenki elolvadva tőle. A film egyébként szórakoztató, csak az a gond vele, hogy Rourke gyakorlatilag önmagát alakítja. Önsajnáltató fejjel hozza a kötelezőt. Úgyhogy csak remélhetem, hogy nem kap Oscar-díjat. A szándék miatt meg bekaphatja.

Brad Pitt a LEGROSSZABB a mezőnyben, totális csalódás. Egyszerűen nem is értem, hogyan képzelte ezt. Valószínűleg a forgatókönyvíró is hibás, meg Fincher is hibás, de amit Brad Pitt művelt az merénylet a filmnéző ellen. Teljesen rezzenéstelen faarccal, érzelemmentesen és unottan játssza végig a majdnem három órás játékidőt. A film megtekintése után ő volt az, akire a legjobban haragudtam. Sajnos odaát nem így gondolják, mivel Brad Pittet sokan szeretik és amúgy én is jónak tartom. Na de ez...

The Visitor egy jó film volt, de szvsz nem Richard Jenkins miatt volt emlékezetes. Tetszett a témája, és az, ahogy a rendező ezt kezelte. Erős sztori, közepes színészek. Jenkins egyköztára amúgy sem ér fel Robert De Niro-i magasságokig. A filmben, elejétől a végéig mélabús, megkeseredett arcot vág. Jobban sajnáltam őt, mint a szír utcazenészt, pedig ez nem az ő reszortja lett volna : D

Frank Langella viszont zseniális. Oké, tudjuk, hogy az életrajzi filmek megformálásáért állandóan Oscar-díj jár, és már egy kicsit (valaki szerint nagyon) unalmas, de mit csináljak, ha ő volt az egyetlen színész (Sean Pennről nem tudok nyilatkozni, mivel a Milket nem láttam) ebből az ötből, aki szerintem megérdemelné? Semmit nem csinálok, csak bejelölöm Mickey Rourke-ot, mert biztos, hogy neki fogják ítélni a díjat. Pedig nem érdemli meg.

19. Legjobb film

Benjamin Button (Ceán Chaffin, Kathleen Kennedy, Frank Marshall)
Frost/Nixon (Brian Grazer, Ron Howard, Eric Fellner)
Milk (Bruce Cohen, Dan Jinks)
The Reader (Anthony Minghella, Sydney Pollack, Donna Gigliotti, Redmond Morris)

Slumdog Millionaire (Christian Colson)

Szerintem a Frost/Nixon volt 2008 legjobb filmje. Minden szempontból tökéletes, jól megírt forgatókönyv, a színészek beleadtak apait-anyait, a vágás, a fényképezés elsőrangú. Brian Grazer csapatának már van Oscarja, úgyhogy idén nem kapnak díjat. Pedig megint ők voltak a legjobbak.

A The Reader jó mozi volt, bár szerintem Kate Winslet volt az, aki leginkább felhozta ezt a filmet. A stáb elég impozáns, gondoljunk csak Pollack-ra, vagy Minghellára (így már érthető, hogy miért Ralph Fiennes-t választották a főszerepre). Ralph Fiennes sosem volt jó, inkább csak jó karakterszínész. Egyértelműen ő a leggyengébb láncszem. A film témája cseppet sem nevezhető egyedinek (mondjuk mi nevezhető manapság már annak?), szóval szerintem őket is hanyagolni fogják.

A Slumdog Millionaire Christian Colson ötlete volt, neki pedig ez az első jelölése, szemben a Frank Marshall trióval (Benjamin Button), akiknek ez már az ötödik. Ennek ellenére az ötlet nem rossz, inkább a kivitelezéssel vannak gondok. Persze ki nem szarja le az én fanyalgásomat, a kritikusok imádták a filmet. Egyértelmű, hogy ő a legesélyesebb.

A Milk kicsit hasonló cipőben jár, mint a Frost/Nixon. A Bruce Cohen-Dan Jinks páros az Amerikai Szépségért már bezsebelt egy díjat, így azt érzem ők is üres kézzel távoznak majd. Kár, hogy ezt a filmet még nem volt alkalmam megnézni, pedig Sean Penn-t kedvelem. (leszámítva az I am Sam-t, ahol full kretént nyomott : ))

Visszatérve a Benjamin Buttonhoz, Frank Marshallék már megint egy olyan témához nyúltak, amit nem kajálnak Hollywoodban. Gondoljunk csak az előző filmjeikre. ET, Bíborszín, Hatodik érzék, München. Egyik sem az a tipikus Oscar-várományos. Becsülöm őket, hogy sosem próbáltak az aktuális trendnek megfelelni és kitartottak az elveik mellett. A film témája nem lett volna rossz, csak pocsék volt a forgatókönyv és a rendezés. Én David Finchert tartom leginkább hibásnak. A rendezés miatt volt gyenge a színészi játék is, mert a színészt sokszor irányítani kell, itt pedig ezen bukott el az egész.

Arra már jó pár éve rájöttem: kár azon dühöngeni, hogy miért ez nyert, miért nem amaz.

Nem az a fontos, hogy hányan tapsolnak, hanem hogy ki.

Címkék: vélemény oscar dij

A bejegyzés trackback címe:

https://kinema.blog.hu/api/trackback/id/tr4957098

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

indeus · http://kinema.blog.hu 2009.02.23. 02:44:33

na én eddig bírtam. mivel élőben senki nem közvetíti a neten, tv-t meg be nem kapcsolom, ez most felejtős. majd holnap megnézem az ismétlést. csak valahogy addig el kell kerülnöm az oscaros híreket.

remélem nem hív fel reggel valami jófej ember azzal, hogy szia tudtad, hogy a XY nyert? ; )

indeus · http://kinema.blog.hu 2009.02.23. 19:18:09

@Interstellar Overdrive: igen, csak lusta voltam átmenni a másik szobába. egyébként nem bírtam ki, megnéztem. ahhoz képest 19-ből 10-et eltaláltam, egész jó arány : )